۱۳ آبان ۱۳۹۹، انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار می‌شود. رقابتی که کمتر کسی در دنیا و به خصوص ایران از آن بی‌خبر است! یک پای این رقابت رئیس جمهور کنونی آمریکا، دونالد ترامپ و پای دیگر آن جو بایدن، معاون باراک اوباما است. ترامپ در این سال‌ها رویکردها و رفتارهای عجیبی را با و در رسانه‌ها داشته است. تا جایی که سی ان ان را (در ویدئو ببینید.) به دلیل هشدارهای کرونایی، متهم به ترغیب مردم به عدم مشارکت در انتخابات کرده و آن‌ها را «حرام زاده» می‌خواند!

 

 

این سؤال پیش میاید که دلیل اصلی درگیری ترامپ با همه و رسانه‌ها و رفتار توهین آمیز وی نسبت آن‌ها چیست؟ آیا ترامپ از توهین در رسانه‌ها نفع می‌برد؟

در کتاب قدرت ارتباطات، نوشته مانوئل کاستلز (با اندکی تلخیص) می‌خوانیم:

«تصاویر فردی چگونه تصمیم‌گیری رأی دهندگان [یک انتخابات] را شکل می‌دهد؟

ارزیابی هیجان‌های مثبت از شباهت‌های رفتاری بین نامزدها و رأی دهندگان نشئت می‌گیرد. توانایی یک نامزد برای برقراری ارتباط با رأی دهندگان مهم است و اغلب منجر به ارائه گزارش‌های تؤام با فروتنی وی می‌شود؛ که اگر این امر به شکست بیانجامد استفاده از رفتارهای خودمانی توصیه می‌شود.

نکته‌ای که تصویرسازان ستاد انتخابات جرج دبلیو بوش با استفاده از آن، او را از یک فرد الکلی و فراری از مسؤلیت به یک مسیحی تازه متولد شده و پیرو محض فرامین الهی جهت انجام مأموریتی متعالی نشان می‌دهدند. در واقع شخصیت‌های سیاسی را به جای کشف کردن، می‌سازند.

بنابراین شخصی‌سازی تمایلی به پشت گرمی اینکه چگونه یک نفر خوب به نظر می‌رسد یا حتی این موضوع که شخص چه وابستگی‌هایی دارد؛ ندارد؛ بلکه به این بستگی دارد که شخص تا چه اندازه قادر است با رأی دهندگان خود ارتباط برقرار کند.»

با توجه به این نکته این پرسش پیش می‌آید که چرا تصویرسازان ترامپ ترجیح می‌دهدند از او تصویر یک انسان نامؤدب، اوباش، افراطی و... را در رسانه‌ها نشان دهند؟‌

آیا آن‌ها می‌خواهند در بین آمریکایی‌های افراطی جا باز کنند؟ برای چه؟ اعتراضات اخیر آمریکا نشان داد؛ پلیس آمریکا نمی‌تواند تا ابد در مقابل مردم تحول خواه این کشور مقاومت کند. آیا ترامپ می‌خواهد با جا بازکردن بین مردم افراطی آمریکا، در موقع ضرورت، به خصوص اگر نتایج انتخابات پیش رو نخواهد باب میل ترامپ باشد؛ مردم را در برابر مردم قرار دهد؟