تلفن همراه امروزه به یکی از بزرگترین وسایل رفع نیازهای ارتباطی ما تبدیل شده است. وسیله‌ای که گاهاً تمام تماس‌ها و ارتباطمان با دنیای بیرون از آن طریق آن اتفاق می‌افتد. بدیهی است که مانند هر وسیله دیگری، زیاده‌روی در استفاده از آن می‌توانند اثرات نامطلوبی روی ما و رفتارمان بگذارد. حال این تأثیرات چه می‌تواند باشد؟

نتایج یک پژوهش در حوزه تلفن همراه هوشمند نشان می‌دهد افرادی که وابستگی زیادی به تلفن‌های همراه خود دارند رفتار‌های تکانشی بیشتری نسبت به دیگران نشان می‌دهند.

به نقل از شفقنا و انتخاب،تحقیقات قبلی شباهت‌های رفتاری بین استفاده بیش از حد از تلفن‌های هوشمند و رفتار‌های ناسازگار را بررسی کرده بودند، رفتار‌هایی مانند خشم یا حتی هراس و اضطراب، اما این بار مشخص شده است که وابستگی به تلفن همراه حتی روی تصمیم گیری‌ها نیز موثر است.

بر اساس این پژوهش، افرادی که وقت بیشتری را روی تلفن‌های هوشمند خود به ویژه در بازی‌ها یا برنامه‌های شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند، به طور تکانشی عمل می‌کنند و تصمیم گیری‌های فوری را انتخاب می‌کنند. نویسندگان این تحقیق از دانشگاه فرای در آلمان می‌گویند: «یافته‌های ما شواهد بیشتری را نشان می‌دهد که استفاده از تلفن‌های هوشمند و تصمیم گیری تکان دهنده دست به دست هم می‌دهند و تعامل با این دستگاه‌ها باعث افزایش تصمیمات سریع می‌شود.»

تیم تحقیق داوطلبانی را استخدام کرد که موافقت کردند اجازه دهند محققان داده‌های واقعی مربوط به مدت زمان صرف شده در هر برنامه را برای هفت تا ده روز قبلی در تلفن‌های آنان جمع آوری کنند. داده‌های استفاده شده از ۱۰۱ شرکت کننده جمع آوری شد، آن‌ها همچنین چندین پرسشنامه را مورد بررسی قرار دادند.

هر چه نرخ وابستگی کاربران به تلفن همراه بیشتر می‌شد، میزان توجه شرکت کنندگان به عواقب آینده تصمیم گیری هایشان کمتر می‌شد. تیم تحقیق حدس می‌زدند سرعت کار با تلفن همراه، سرعت فضای مجازی و تصاویری که از خلال کار با تکنولوژی در ذهن افراد ثبت می‌شود، در ایجاد این روند شخصیتی بی تاثیر نیست.