سال ۱۳۹۸ سالی پر از اتفاقات مهم بود. سالی که هر ماه بیشتر از ماه قبل رویداد و اتفاق اثرگذار اتفاق می‌افتاد. ابتدای سال با جاری‌شدن سیل در استان‌های شمالی کشور شروع شد و پایان سال مهمان‌ناخوانده کرونا سروکله‌اش پیدا شد. در این میان اما انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یکی از مهم‌ترین رویدادهای سیاسی کشور در این سال بود.

رویدادی که درست بعد از خاموش شدن آتش اتفاقات آبان ۱۳۹۸ شروع شد. از ۱۰ آذر ۱۳۹۸ بود که علاقه‌مندان به نشستن روی صندلی‌های سبز بهارستان، آمادگی خود برای تجربه طعم انتخابات را اعلام کردند. چهره‌های مختلفی در سراسر کشور پای کار آمده بودند و برای نامزدی وکالت مردم حوزه انتخابیه‌شان ثبت نام می‌کردند.

در مجموع ۱۵ هزار و ۶۱۸ نفر برای رقابت بر سر صندلی‌های سبز بهارستان اعلام آمادگی کردند که ۸۸ درصد از آن‌ها آقایان و الباقی را بانوان تشکیل می‌دادند. زمان گذشت و بعد از بررسی صلاحیت‌های افراد ثبت نام شده از سوی شورای نگهبان، کنش‌وواکنش‌ها سیاسی مختلفی از سوی گروه‌های مختلف نامزدها و حتی افراد تأیید صلاحیت نشده رخ می‌داد. با نزدیک‌ترشدن به انتخابات، تبلیغات نامزدها قوت گرفت و لیست‌های متعددی برای وکالت مردم حوزه‌های انتخابیه مختلف منتشر می‌شد.

سر انجام در روز ۲۹ بهمن ۱۳۹۸ و در هاله‌ای از ابهام آمدن یا نیامدن ویروس کرونا به کشور، انتخابات یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی برگزار شد. از همان روزهای ابتدای شمارش آراء پیش‌بینی می‌شد که جناح موسوم به اصولگرایان بیشترین سهم را از مجلس یازدهم داشته باشد. در ۲ اسفند و با مشخص‌شدن تکلیف ۲۹۰ کرسی این اتفاق افتاد. حالا اصولگرایان مانده بودند و تقسیم غنیمت اصلی پیروزی: سبزترین صندلی بهارستان!

در همان حال‌وهوای فرودین و اردیبهشت بود که گمانه‌زنی‌های مختلفی برای صندلی ریاست مجلس صورت می‌گرفت. نام محمدباقر قالیباف و مصطفی میرسلیم از همه بیشتر به گوش می‌خورد و رسانه‌های مختلف، صحنه گمانه‌زنی برای صندلی علی لاریجانی بود. تا این که یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، از ۸ خرداد ۱۳۹۹ آغاز به کار کرد و بعد از آن که برای مدتی سید رضا تقوی بر صندلی ریاست سنی و مصطفی میرسلیم بر صندلی نایب رئیسی سنی تکیه زدند؛ محمدباقر قالیباف با ۲۳۰ رأی ششمین رئیس مجلس شورای اسلامی ایران شد. سهم میرسلیم تنها ۱۲ رأی بود و فریدون عباسی نیز ۱۷ رأی بیشتر نداشت. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علی‌نیکزاد نیز توانستند بر جایگاه مسعود پزشکیان و علی مطهری تکیه بزنند و نایب رئیس اول و دوم مجلس باشند.

البته این تنها اتفاق مهم مجلس در بهار ۱۳۹۹ نبود. از طرفی با شیوع روزافزون ویروس کرونا در آن دوران، چندتن از نمایندگان منتخب مجلس، پیش از نماینده‌شدن، دارفانی را وداع گفتند و از طرفی شیوع ویروس کرونا مرحله دوم انتخابات و رقابت برای کرسی‌های باقی مانده را به ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ موکول کرده بود.

کانون رسانه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، این مجموعه رویداد خبری را به عنوان یکی از ۱۳ عنوان رویداد خبری مهم سال ۱۳۹۹ شناخته است و از دانشجویان دانشگاه تهران درخواست می‌کند تا در صورتی که اخبار این رویداد را از رسانه‌ها پی‌گیری می‌کردند؛ تا ۲۳ اسفند در نظرسنجی انتخاب پردنبال‌کننده‌ترین رویداد خبری سال ۱۳۹۹ از نگاه دانشجویان دانشگاه تهران، به آن رأی دهند. سامانه نظرسنجی cultural.ut.ac.ir است و مشاهده ویدئو آموزشی نحوه شرکت در نظرسنجی نیز از اینجا قابل دسترسی است.