قهرمان تیم پرسپولیس در لیگ برتر یا همان جام خلیج فارس در سال ۱۳۹۸ نه تنها پایان یک داستان شورانگیز برای هواداران این تیم نبود بلکه آغاز یک ماجرای پر از تلخی و شیرینی بود. داستان حضور در لیگ قهرمانان آسیا!

در همان دوره پرسپولیس علاوه بر قهرمانی لیگ برتر توانست تا در جام حذفی نیز جام را بالای سرخود ببرد و از آن رو که هم قهرمان لیگ برتر بود و هم قهرمان جام حذفی، سوپر جام که حاصل رقابت قهرمانان این دو رویداد ورزشی است را نیز از آن خود کرد.

همین شد که ۴ تیم پرسپولیس، سپاهان، استقلال و شهرخودرو به عنوان ۴ تیم برتر ایرانی جواز حضور در لیگ قهرمانان آسیا را کسب کردند. به جز شهرخودرو که برای اولین بار این رقابت‌ها را تجربه می‌کرد، پرسپولیس نهمین، سپاهان دوازدهمین و استقلال یازدهمین حضور خود در این رقابت‌ها را تجریه می‌کردند.

اما امان از کرونا که با آمدنش همه چیز را بهم ریخت. به خصوص لیگ قهرمان آسیا‌ و باعث شد تا سی‌ونهمین دوره‌ی مسابقات فوتبال قهرمان باشگاه‌های آسیا به صورت متمرکز و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در کشور قطری برگزار شود که خود را برای میزبانی جام‌جهانی ۲۰۲۲ آماده می‌کند. تیم‌های ایرانی نیز به قطر، سفر کردند!

با حساب قرعه‌کشی‌های انجام شده در تیم‌های ایرانی هر کدام رقبای خود در مرحله‌ی گروهی را شناختند. پرسپولیس داستان ما در این مرحله، در گروه c با تیم‌های التعاون عربستان، الدحیل قطر و الشارجه عمارات رقابت می‌کرد. پرسپولیس در مجموع با ۳ برد، ۱ تساوی و ۲ باخت توانست ۱۰ امتیاز را در این گروه کسب کند و به عنوان سرگروه وارد رقابت‌های حذفی شود.

از آن سو اما استقلال نیز دیگر نماینده‌ی ایران بود که به مرحله‌ی حذفی صعود کرد. با توجه با این که تیم الوحده امارات به دلیل ابتلای تست کرونای بازیکنانش به کرونا نتوانست به قطر سفر کند؛ گروه A تنها ۳ تیم استقلال ایران، الاهلی عربستان و الشرطه عراق را در خود داشت که استقلال توانست با کسب ۵ امتیاز به عنوان تیم دوم از این گروه به مرحله حذفی صعود کند.

در مرحله‌ی حذفی پرسپولیس در اولین دیدار به مصاف السد قطر رفت و توانست با یک گل از سد السد بگذرد. استقلال اما در آن مرحله زمین‌گیر شد و ۲ بر ۱ از پاختاکور ازبکستان باخت. اگر استقلال آن بازی را می‌برد شاید شاهد یک دربی سرخ‌آبی اما در کشور قطر می‌بودیم! به هر حال پرسپولیس در بازی بعدی خود پاختکور را ۲ به صفر شکست داد تا پاختاکور بداند ایرانی‌ها همه جا هوای هم را دارند!

پس از آن و در یک باز پرحاشیه و پس از یک تساوی ۱ به ۱، پرسپولیس در ضربات پنالتی النصر عربستان را ۵ به۳ شکست داد تا النصر بداند، با لابی و دست‌های پشت پرده نمی‌تواند پیروز میدان باشد. اما در یک فینال پرشور، پرسپولیس، که اکنون علاوه بر نماینده‌ی ایران بودن، نمایندگی غرب آسیا را نیز بر عهده داشت، نتوانست از اولسان هیوندای کره جنوبی پیروز شود. اما تا همین جایش پرسپولیس نایب قهرمان آسیا بود و همین نیز به قول معروف: هیج چیز از ارزش‌های این تیم کم نمی‌کند.

نکته جالبی که در خلال اخبار داغ فوتبالی این دوره اتفاق افتاد، لغو قرارداد حق پخش لیگ قهرمانان آسیا با رسانه‌ی ملی ایران بود. کنفدراسیون فوتبال آسیا و شرکت صاحب امتیاز حق پخش لیگ قهرمانان آسیا، به دلیل تحریم‌های بین‌المللی قرارداد پخش این رقابت‌ها با سازمان صدا و سیما را لغو کردند.

آژانس تجاری کنفدراسیون فوتبال آسیا روز شنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ با ارسال نامه‌ای برای فدراسیون فوتبال و سازمان صدا و سیما عنوان کرد که به دلیل تحریم‌های بین‌المللی ایران، ضمن لغو یک طرفه قرارداد حق پخش تلویزیونی آژانس تجاری کنفدراسیون فوتبال آسیا با سازمان صدا و سیما، از در اختیار گذاشتن سیگنال پخش زنده مرحله گروهی متمرکز لیگ قهرمانان آسیا معذور هستند!

البته این تصمیم بی‌پاسخ نماند و مهدی محمدنبی، دبیرکل فدراسیون فوتبال ایران روز یکشنبه ۲۳ شهریور با ارسال نامه‌ای برای کنفدراسیون فوتبال ضمن اعتراض به این تصمیم، خواستار فراهم شدن بستری برای پخش زنده این دیدارها شد.  اما این حاشیه دوام زیادی نیافت و بازی‌ها از تلویزیون ایران پخش شد.

کانون رسانه باشگاه دانشجویان دانشگاه تهران، این مجموعه رویداد خبری را به عنوان یکی از ۱۳ عنوان رویداد خبری مهم سال ۱۳۹۹ شناخته است و از دانشجویان دانشگاه تهران درخواست می‌کند تا در صورتی که اخبار این رویداد را از رسانه‌ها پی‌گیری می‌کردند؛ تا ۲۳ اسفند در نظرسنجی انتخاب پردنبال‌کننده‌ترین رویداد خبری سال ۱۳۹۹ از نگاه دانشجویان دانشگاه تهران، به آن رأی دهند. سامانه نظرسنجی cultural.ut.ac.ir است و مشاهده ویدئو آموزشی نحوه شرکت در نظرسنجی نیز از اینجا قابل دسترسی است.