به تازگی ویدئویی از باراک اوباما، رئیس جمهور پیشین آمریکا در رسانه‌ها منتشر شده است (ویدئوی زیر) که وی شخصاً به مردم زنگ می‌زند و ضمن یک گفت‌وگوی صمیمی با آن‌ها، از آن‌ها می‌خواهد؛ که هم در انتخابات پیش‌رو مشارکت کنند؛ هم به جوبایدن رأی دهند؛ هم به دیگران بگویند!

 

 

سؤالی که مطرح است؛ استراتژی ارتباطاتی اوباما که به پیروزی او در گذشته کمک کرد و ممکن است این بار هم به پیروزی بایدن کمک کند، چیست؟

مانوئل کاستلز در فصل پنجم کتاب قدرت ارتباطات، به طور مفصل در رابطه با شیوه‌های رسانه‌ای کمپین انتخاباتی اوباما و رابطة آن با کمپین‌های دیگر نامزدها بحث کرده است. اما در رابطه با استراتژی خاص ارتباطی وی می‌خوانیم:

نکتة کلیدی در مؤفقیت استراتژی کمپین اوباما، توانایی او در تبدیل مدل کلاسیک آمریکایی سازماندهی اجتماعی، که نیم قرن پیش توسط ساموئل آلینسکی تشریح شده بود؛ در فضای اینترنت بود.

اوباما با مردمی کردن اینترنت و شبکه‌سازی سطوح مردمی، به عنوان کسی که مهارت‌های سازماندهی اجتماعی را در خیابان‌های بخش جنوبی شیکاگو آموخته بود؛ احتمالاً مدلی جدید از بسیج‌سازی ابداع کرده است، که شاید یکی از میراث‌های سیاسی پایدار او باشد.

روش «آلینسکی»‌ روشی است مبتنی بر سازماندهی اجتماعی که بر پایة جلب اعتماد اجتماع از طریق گفت‌و‌گوهای یک‌به‌یک بنا نهاده شده بود.

وظیفة فرد سازمان دهنده در اینجا حرف کشیدن از مردم و گوش‌کردن به حرف‌ها و جاه‌طلبی‌های آن‌ها است.

اوباما عملاً در گذشته این روش را در کلاس‌های خود در مدرسة حقوق دانشگاه شیکاگو تدریس کرده بود و به عنوان مدیر پروژة گروه‌های اجتماعی در حال توسعه به ایجاد و راهنمایی شبکة کوچکی از گروه‌های مردمی کمک کرد.